Sunday, June 2, 2019

NCB48 1. Intel MCS-48

Není to první případ, kdy zákazníci útočí na adresu TUZEXU a zahraničních dodavatelů a obviňují je z podobných úmyslů. Častý je také názor: To jistě zase TUZEX nakoupil ve výprodeji vadné výrobky a podobně. Ptáme sa z čeho vychází tato kritika? Je skutečne vinou TUZEXU, že počítač ATARI 800 XL platí čs. zákazník dvěma měsíčnimi platy, když v NSR jich za jeden plat dostane cca 10?
Z Atari zpravodaje 1987/06.

Intel predstavil radu MCS-48 cca v roku 1976. V roku 1986 vyšli v Amatérskom Rádiu články o modernej a perspektívnej súčiastke TESLA MHB8035/8048/8748. V tej dobe boli PMD85 plné desiatok IO, boli veľké, potrebovali poriadny zdroj, ktorý vážil zopár kg a tu som si čítal o jednom jedinom IO v púzdre DIP40, ku ktorému stačí pripojiť kryštál, tri kondenzátory a napájať ho 5V/50mA. Bolo to prevratné. A pritom ten obvod bol rýchlejší ako CPU v PMD85. Navyše 8748 mala svoju EPROM a každý si ju mohol naprogramovať svojím programom. Skrátka bol to malý zázrak a ja som po ňom hned zatúžil.



Na jednom čipe 8748 je 8 bitové CPU, EPROM 1kB, 64 byte RAM a tri 8 pinové brány. (pozn. 64 byte RAM naozaj nie je preklep). Dva testovacie vstupy, jeden prerušovací vstup a jeden 8 bitový časovač. To je všetko. Typ 8048 má 1kB ROM pamäť programu, kde sa obsah nastavuje pri výrobe čipu. Typ 8035 nemá definovaný obsah ROM. O stupienok vyššie sú typy 8039/8049/8749. Majú už luxusných 128 byte RAM a 2kB ROM/EPROM (8039 nemá definovaný obsah ROM) a typ 8040/8050 má dokonca nepredstaviteľných 256 byte RAM, ale nemá verziu s EPROM. Iba verziu s 4kB ROM (8050), alebo bez definovaného obsahu ROM 8040.

RAM / CODEundef.  ROM  EPROM
64 / 1 kB803580488748
128 / 2 kB803980498749
256 / 4 kB80408050none

MCS-48 používa Harwardskú architektúru, kde sú samostatné pamäťové priestory pre program a pre dáta. Intel 8080 mal Neumannovskú architektúru, kde program a dáta zdieľajú spoločnú pamäť. Inštrukčná sada je brutálna, nemá odpočítavanie, a tak trochu očakávane nemá ani násobenie a delenie, ale to nemala ani 8080. Nemá podmienené CALL a RET. Nemá ani compare a chýba jej Zero flag. Má ale inštrukcie JZ a JNZ, JB a user flagy F0, F1. User flag F0, flagy CY a AC sa ukladajú na stack pri každej CALL inštrukcii a prerušení. Inštrukcia RETR ich pri návrate obnoví.

RAM 64 byte je rozdelená nasledovne: najskôr 8 registrov R0 - R7, potom je tu 16 byte na zásobník, ktorý má iba 8 úrovní. Nasleduje druhá sada 8 registrov. Takže to je dohromady 32 byte. Pre premenné programu ostáva zvyšných 32 byte. Adresné priestory sú kapitola sama o sebe. 8048 má pamäť programu(internú/externú), pamäť dát(internú/externú), I/O priestor a expandér. Interná pamäť dát sa okrem priameho prístupu cez R0-R7 dá adresovať aj nepriamo cez obsah R0 a R1, externá pamäť dát iba tak. Pamäť programu má counter iba 11 bitový. Na prechod do hornej banky (a potom späť) treba meniť špeciálnou inštrukciou stav klopného obvodu, vyberajúceho banku 2kB.

Nejakým socanovským čachrom sa mi cca v roku 1988 podarilo jednu MHB8748 "zohnať". Nie kúpiť. V socíku sa zháňalo, veci sa nedali kúpiť v obchode. Lenže aj keď som už mal TESLA MHB8748, tak som stále nemal ani programátor a ani mazačku. Do poznámkového bloku (papierového) som si písal program na palubný počítač do auta na báze 8748. S Gorbačovom prišlo uvoľnenie, nežná revolúcia ukázala silu miliónov v uliciach, okupanti rusi museli odísť do svojej ríše zla a k nám sa pomaly vracali pokrok, civilizácia a prosperita. V roku 1992 som si na mojom prvom vlastnom PC/XT vyskúšal assembler pre 8048, potešil sa, ale programátor a mazačka stále neboli. A chvíľku neskôr prišli ATMEL AT89C2051 a vtedy to už pár rokov nebol socík a jeden som si normálne v obchode za cca 90 korún kúpil. AT89C4051 so 4kB Flash bol pre študenta už moc drahý. A v (ešte) socíkovskom dožívajúcom aute r.v. 1974 bol za chvíľu aj palubný počítač vlastnej konštrukcie (AT89C2051+ 4x74164 + 4x7-segm.LED). Ten papierový poznámkový blok s kódom pre 8048 som vtedy niekedy vyhodil. Jedna éra skončila.

Dnes už o tom čipe takmer nepočuť, ale panečku skúste si otvoriť červené AR8/90 stranu 301. Alebo červené AR7/90, stranu 257. Alebo inzerciu v tých istých číslach. A samozrejme musím spomenúť seriál, "JEDNOČIPOVÉ MIKROPOČÍTAČE ŘADY 8048" ktorý bol jeden z mála zdrojov informácii - červené A7,8,9/86. Mimochodom rád by som si pozrel "Příručka programování Mikropočítačů řady 48, Ing. Vojtěch Mužík a kol, Knižnice ČSVTS Mikroprocesorová technika, Svazek 12, Díl 2, 1986" - 162 stran.", ale nemám ju.

Rada MCS-48 bola nesmierne populárna, v klávesniciach do PC sa jej nasadili milióny. V tlačiarňach pre PC, rôznych meracích prístrojoch, v spotrebnej elektronike a v priemysle podobne. Okrem Intelu ju vyrábali aj AMD, Toshiba, Philips, NEC, NSC a iní. OKI a DAEWOO pridali aj CMOS verzie so spotrebou cca 10mA a zopár nových inštrukcií (1988_OKI_Microcontroller_Data_Book.pdf). SIEMENS pridal nejaké nové inštrukcie a ubral nejaké staré.. Moja TESLA MHB8748 prežila aj dve sťahovania a zakaždým na mňa hľadela zo šuflíka ako taká nemá výčitka. Celkovo viac ako 30 rokov. Stále som si hovoril pekná, ale nechaj ju v šuflíku. Je nepoužiteľná, komplikovaná a limitovaná. Strata času, nezmysel. V ďalších článkoch popíšem UVKSC-48:-)


Na obr. UVKSC-48, úplné vývojovo konštrukčno softwarové centrum pre MCS-48, aj s tými Amárami ako knižnicou:-) Za Amára ďakujem Liborovi.

DOPLNENIE Netrvalo to dlho a ozval sa mi jeden fanda, že nech sa páči tu máš naskenoveného toho Mužíka. A keď už som v tom listoval, objavil som že sa tam spomína assembler pre SMEP. Čiže mali sme na škole SM50/50 a kufríkač SB8035, mohlo sa na tom slušne vyvíjať. Ale pre SMEP za odhadom cenu rodinného domu nebol assembler (jedna disketa) ani žiadna literatúra (ani len k textovému editoru a podobne) za cenu (aj s disketou) odhadom 25,- Kčs. Mužík je na stiahnutie Příručka programování Mikropočítačů řady 48, Ing. Vojtěch Mužík a kol, Knižnice ČSVTS Mikroprocesorová technika, Svazek 12, Díl 2, 1986 - 162 stran.

No comments:

Post a Comment